603 48 77 89      Po-Pá 8:00 - 17:00

Shiitake a její chitosan v boji proti bakteriím

Shiitake (houževnatec jedlý, Lentinula edodes) je jedlá houba, která pochází z oblastí východní Asie. Odtud se ale rozšířila do celého světa, a to jednak díky své chuti a využití v gastronomii, ale hlavně díky účinkům, které podporují zdraví ...

Image 1

Využití Shiitake

Je prokázáno, že Shiitake disponuje účinky:

• Imunomodulačními
  • Protinádorovými
  • Antioxidačními účinky
  • Dokáže snižovat hladinu cholesterolu a cukru v krvi
  • Dokáže vázat na sebe velké množství tuků
  • Má též antimikrobiální vlastnosti ...

Co jsou bakterie?

Bakterie (eubakterie) jsou jednobuněčné prokaryotické organismy. Mívají kokovitý i tyčinkovitý tvar o velikosti několika milimetrů.
Bakterie jsou nejrozšířenější skupinou organismu na světě. Mají velký význam v oběhu živin a to i lidských. Žijí s námi v trávící soustavě i na pokožce. Je mnoho patogenních (škodlivých) bakterií, které způsobují infekce. Naopak člověk využívá jejich účinků na to jak v rozkládání potravy (i fekální bakterie), v potravinářství, ale i chemickém průmyslu.

Image 2

Jsou bakterie škodlivé?

Bakterie však mají různé požadavky na prostředí v němž žijí (teplota, kyselost, množství kyslíku).
Z potravinářství jsou nám blízké acidofilní bakterie, žijící v kyselém prostředí (kefír) a dále významným je prostředníkem ve vztahu ke kyslíku mikroaerofilní (Lactobacillus). V medicíně má velký význam ke správnému stanovení průvodce dané bakteriální infekce a tím je i podmíněná následná léčba. Člověk má sám na/ v sobě různé druhy bakterií, bez kterých by se neobešel (žijí s námi v symbióze).

Bakterie a antibiotika

V současné době se využívá přemíra antibiotických léčiv na potlačení patogenů, ale bohužel s tím i souvisí antibiotická rezistence (odolnost organismů vůči antibiotikům). Toto je jeden z vedlejších efektů chybného užívání ATB (antibiotik).
Proto využívejme, pokud nám to zdravotní stav dovolí, nejprve přírodní cestu ke svému uzdravení ...

Shiitake a bakterie - studie

Pro odbornou veřejnost (klinická studie)

Právě antimikrobiální a protirakovinné účinky sledovali vědci v této studii.
Pro ni použili chitosan, a to nejen z Shiitake, ale porovnávali shiitakový chitosan s chitosanem z krabích krunýřů. Chitosan je jedním z polysacharidů, které se v houbě nacházejí. Je nerozpustný a mimo jiné na sebe dokáže vázat velké množství tuků, které pak odcházejí z těla spolu s chitosanem stolicí.
Oba druhy chitosanu měly velmi výrazné antimikrobiální účinky. Dokázaly potlačovat množení gram pozitivních i gram negativních bakterií. Nejefektivnější pak byl chitosan z Shiitake. Při množství 0,5mg/ml vytvořil inhibiční zónu 16,4−26,8 mm. Chitosam z krunýřů začínal na 11,4 mm.

Shiitake a rakovina - studie

Pro odbornou veřejnost (klinická studie)

Další část studie se věnovala i protirakovinným účinkům. K pokusům byly použity buněčné kultury buněk rakoviny hepatocelulárního karcinomu a neuroblastomu. Tyto potom kultivovali v přítomnosti chitosanů. Bylo prokázáno, že oba typy chitosanů měly antiprotiferativní účinky, potlačovaly množení rakovinných buněk. Při použití 5mg/ml se snížila viabilita, životaschopnost buněk, u hepatocelulárního karcinomu i u neuroblastomu. I zde byl více účinný chitosan ze Shiitake.
Autoři studie uzavírají, že chitosan z krabích krunýřů i chitosan z Shiitake mají protibakteriální i protirakovinné účinky. Chitosan z Shiitake je pak v obou oblastech účinnější (zdroj Mycomedica.cz).

Zdroj: Chien RC, Yen MT, Mau JL. Antimicrobial and antitumor activities of chitosan from shiitake stipes, compared to commercial chitosan from crab shells. Carbohydr Polym. 2016 Mar 15;138:259-64.

Informace uvedené na těchto webových stránkách jsou poskytovány pouze pro informační účely a nejsou určeny k nahrazení léčení od kvalifikovaného lékaře. Pro informace o zdravotním stavu se poraďte s Vašim lékařem ...

Reishi (Ganoderma lucidum) patří mezi dřevokazné chorošovité houby, které jsou hlavně v Asii užívány jako léčivý, mnohdy i léčebný prostředek. Reishi je ceněná v tradiční čínské medicíně jako "božská houba nesmrtelnosti".
Jednou z nejčastějších mystifikací je, že by člověk měl získávat všechny důležité živiny ze stravy.
Funkční obranyschopnost je základem našeho přežití. Víte jaké vitamíny a minerály Vám nesmí chybět?
Aktuality

Máte problémy s padáním, řídnutím, či nedorůstáním vlasů? Máte ve vlasech lupy? Více info zde

Program HAIR EXPRESS PROFESSIONAL vám zajistí dvojnásobně rychlý růst vlasů již za 14 dnů! Více info zde

Jak napomáhat při odstranění akné? Více info zde ...

Potřebujete poradit?
Můžete zavolat nebo využít náš online chat vpravo níže.
+420 603 48 77 89