603 48 77 89      Po-Pá 8:00 - 17:00

Shiitake a její chitosan v boji proti bakteriím

Shiitake (houževnatec jedlý, Lentinula edodes) je jedlá houba, která pochází z oblastí východní Asie. Odtud se ale rozšířila do celého světa, a to jednak díky své chuti a využití v gastronomii, ale hlavně díky účinkům, které podporují zdraví ...

Image 1

Využití Shiitake

Je prokázáno, že Shiitake disponuje účinky:

• Imunomodulačními
  • Protinádorovými
  • Antioxidačními účinky
  • Dokáže snižovat hladinu cholesterolu a cukru v krvi
  • Dokáže vázat na sebe velké množství tuků
  • Má též antimikrobiální vlastnosti ...

Co jsou bakterie?

Bakterie (eubakterie) jsou jednobuněčné prokaryotické organismy. Mívají kokovitý i tyčinkovitý tvar o velikosti několika milimetrů.
Bakterie jsou nejrozšířenější skupinou organismu na světě. Mají velký význam v oběhu živin a to i lidských. Žijí s námi v trávící soustavě i na pokožce. Je mnoho patogenních (škodlivých) bakterií, které způsobují infekce. Naopak člověk využívá jejich účinků na to jak v rozkládání potravy (i fekální bakterie), v potravinářství, ale i chemickém průmyslu.

Image 2

Jsou bakterie škodlivé?

Bakterie však mají různé požadavky na prostředí v němž žijí (teplota, kyselost, množství kyslíku).
Z potravinářství jsou nám blízké acidofilní bakterie, žijící v kyselém prostředí (kefír) a dále významným je prostředníkem ve vztahu ke kyslíku mikroaerofilní (Lactobacillus). V medicíně má velký význam ke správnému stanovení průvodce dané bakteriální infekce a tím je i podmíněná následná léčba. Člověk má sám na/ v sobě různé druhy bakterií, bez kterých by se neobešel (žijí s námi v symbióze).

Bakterie a antibiotika

V současné době se využívá přemíra antibiotických léčiv na potlačení patogenů, ale bohužel s tím i souvisí antibiotická rezistence (odolnost organismů vůči antibiotikům). Toto je jeden z vedlejších efektů chybného užívání ATB (antibiotik).
Proto využívejme, pokud nám to zdravotní stav dovolí, nejprve přírodní cestu ke svému uzdravení ...

Shiitake a bakterie - studie

Pro odbornou veřejnost (klinická studie)

Právě antimikrobiální a protirakovinné účinky sledovali vědci v této studii.
Pro ni použili chitosan, a to nejen z Shiitake, ale porovnávali shiitakový chitosan s chitosanem z krabích krunýřů. Chitosan je jedním z polysacharidů, které se v houbě nacházejí. Je nerozpustný a mimo jiné na sebe dokáže vázat velké množství tuků, které pak odcházejí z těla spolu s chitosanem stolicí.
Oba druhy chitosanu měly velmi výrazné antimikrobiální účinky. Dokázaly potlačovat množení gram pozitivních i gram negativních bakterií. Nejefektivnější pak byl chitosan z Shiitake. Při množství 0,5mg/ml vytvořil inhibiční zónu 16,4−26,8 mm. Chitosam z krunýřů začínal na 11,4 mm.

Shiitake a rakovina - studie

Pro odbornou veřejnost (klinická studie)

Další část studie se věnovala i protirakovinným účinkům. K pokusům byly použity buněčné kultury buněk rakoviny hepatocelulárního karcinomu a neuroblastomu. Tyto potom kultivovali v přítomnosti chitosanů. Bylo prokázáno, že oba typy chitosanů měly antiprotiferativní účinky, potlačovaly množení rakovinných buněk. Při použití 5mg/ml se snížila viabilita, životaschopnost buněk, u hepatocelulárního karcinomu i u neuroblastomu. I zde byl více účinný chitosan ze Shiitake.
Autoři studie uzavírají, že chitosan z krabích krunýřů i chitosan z Shiitake mají protibakteriální i protirakovinné účinky. Chitosan z Shiitake je pak v obou oblastech účinnější (zdroj Mycomedica.cz).

Zdroj: Chien RC, Yen MT, Mau JL. Antimicrobial and antitumor activities of chitosan from shiitake stipes, compared to commercial chitosan from crab shells. Carbohydr Polym. 2016 Mar 15;138:259-64.

Informace uvedené na těchto webových stránkách jsou poskytovány pouze pro informační účely a nejsou určeny k nahrazení léčení od kvalifikovaného lékaře. Pro informace o zdravotním stavu se poraďte s Vašim lékařem ...

Reishi (Ganoderma lucidum) patří mezi dřevokazné chorošovité houby, které jsou hlavně v Asii užívány jako léčivý, mnohdy i léčebný prostředek. Reishi je ceněná v tradiční čínské medicíně jako "božská houba nesmrtelnosti".
Jednou z nejčastějších mystifikací je, že by člověk měl získávat všechny důležité živiny ze stravy.
Funkční obranyschopnost je základem našeho přežití. Víte jaké vitamíny a minerály Vám nesmí chybět?
Aktuality

Je nazývána také „čistič krve“, což se odráží na zdravě vypadající ... Více info zde

Papája je spojencem pro zdravé srdce a dokáže předcházet ... Více info zde

Máte problémy s padáním, řídnutím, či nedorůstáním vlasů? Máte ve vlasech lupy? Více info zde

Potřebujete poradit?
Můžete zavolat nebo využít náš online chat vpravo níže.
+420 603 48 77 89