603 48 77 89      Po-Pá 8:00 - 17:00

Prebiotika pro zdraví organismus

Prebiotika

Prebiotika jsou látky, které podněcují růst či aktivitu mikroorganismů (bakterií), jež jsou důležité pro zdraví organismu

Image 0

Nejlepší příklad účinku prebiotik je v gastrointestinálním traktu, kde mohou pozměnit kompozici organismů ve střevní mikroflóře.
V principu však mohou prebiotika pozitivně ovlivňovat i jiné oblasti organismu.
Existují například krémy na ruce, u kterých byl záměrně vyvolán vliv podobný prebiotikům, aby zlepšily složení či aktivitu kožní mikroflóry. Dále se užívají i prebiotika na ústní hygienu a kontrolu stavu bakterií.

Skutečný účinek až ve střevě

Ve stravě jsou prebiotika obvykle vláknité složky, které svrchní částí zažívacího traktu projdou, aniž by je organismus strávil. Proto mohou stimulovat růst či aktivitu „správných“ bakterií, které kolonizují tlusté střevo a jimž prebiotika slouží jako podklad. V současnosti jsou prebiotika definována jako selektivně fermentované látky, které umožňují specifické změny jak ve složení, tak aktivitě gastrointestinální mikroflóry.
To přináší organismu početné zdravotní benefity.

Účinky prebiotik

Mají příznivý vliv na:

  • mikroflóru tlustého střeva
  • snížení energetického příjmu z potraviny
  • zvětšení objemu stolice a potlačení zácpy 
  • prevence a zeslabení střevních infekcí a průjmů
  • posílení imunity 
  • prevence rakoviny tlustého střeva a konečníku 
  • snížení hladiny cholesterolu v krvi
  • prevence osteoporózy 

Image 1

Prebiotika a naše strava

Prebiotika se přirozeně vyskytují v naší stravě jako neživé látky a jsou nestravitelnou složkou potravin (vláknina).  Mají ale důležitou roli ve vztahu se střevními bakteriemi. Jsou pro ně totiž velmi prospěšné. Právě díky nim mohou mléčné bakterie v trávicím ústrojí růst a množit se. Prebiotika mají také schopnost vázat některé vitamíny, stopové prvky a i toxiny. Pomáhají vstřebat důležité a zdraví prospěšné látky, ale také bezprostředně chrání střevní sliznici a v konečném důsledku i celý lidský organismus.  

Potravinové zdroje prebiotik:

  • artyčoky
  • česnek
  • cikorka
  • cibule
  • inulín (v kořenu čekanky, v hlízách topinambury, hlízách yakonu, česneku, pórku, cibuli.

Aby však došlo ke správnému bifidogennímu účinku (zvýšení počtu „přátelských“ bakterií ve střevě), je třeba konzumovat těchto potravin velké množství. Proto je pro většinu lidí snažší užívat doplňky stravy s obsahem prebiotik, nebo doplňků stravy s kombinací probiotik a prebiotik, aby měli jistotu, že jsou jejich hladiny přátelských bakterií ve střevě dostatečně vyživené.

Existují různé typy prebiotik, mezi ty nejběžnější patří inulin, fruktooligosacharidy, laktulóza a lafinóza. Vláknina je nejdůležitější prebiotikum (zdroj Medaprex.cz) 

Shiitake (Lentinula edodes) patří mezi asijské medicinální houby, která se díky svým účinkům rozšířila po celém světě. Je hojně využívána v rámci tradiční čínské medicíny ... 
více
Agaricus blazei Murill (AbM), též braziliensis, pochází z oblasti brazilských deštných pralesů, ale díky svým schopnostem pozitivně ovlivňovat zdraví člověka se rozšířil a je využíván po celém světě ...  
více
Jednou z nejčastějších mystifikací je, že by člověk měl získávat všechny důležité živiny ze stravy.
více
Chronické střevní záněty, jakými jsou i nespecifické střevní záněty jako Crohnova nemoc či ulcerózní kolitida, jsou vážné, mnohdy velmi omezující a invalidizující nemoci.
více
Aktuality

Chcete podpořit dobrý stav svých kloubů, chrupavek, vazů a šlach? Více info zde

Máte problémy s padáním, řídnutím, či nedorůstáním vlasů? Máte ve vlasech lupy? Více info zde

Je nazývána také „čistič krve“, což se odráží na zdravě vypadající ... Více info zde

Papája je spojencem pro zdravé srdce a dokáže předcházet ... Více info zde

Potřebujete poradit?
Můžete zavolat nebo využít náš online chat vpravo níže.
+420 603 48 77 89
imgVyhoda
Odborné poradenství
imgVyhoda
Praxe v oboru od roku 1991
imgVyhoda
Komplexní program s
týmem lékařů
imgVyhoda
Individuální přístup