603 48 77 89      Po-Pá 8:00 - 17:00

Hořčík a život bez křečí

Hořčík

Hořčík je lehký středně tvrdý kov a důležitý stopový prvek pro lidský organismus ...

 Image 0

Hořčík se často využívá u výroby lehkých, pevných slitin, kdy zvyšuje jejich pevnost a snižuje náchylnost ke korozi. Dále se průmyslově využívá jako redukční činidlo v organické syntéze a při pyrotechnických aplikacích. Je důležitou součástí chlorofylu, který je nezbytný pro průběh fotosyntézy v rostlinách. V organismu jej samozřejmě v podobě kovu nenajdeme, pouze stopová množství (stovky mikrogramů).

Hořčík pro srdce a život bez křečí

Vliv na lidský organismus:

  • ovlivňuje zdraví kardiovaskulární soustavy
  • snižuje krevní tlak
  • působí proti srdeční arytmii
  • uvolňuje svaly po fyzickém vypětí a zmírňuje jejich křeče
  • ulevuje od křečí zapříčiněných menstruačními bolestmi
  • má pozitivní vliv na cukrovku druhého stupně
  • napomáhá léčbě astmatu a bronchitidy
  • reguluje fungování štítné žlázy
  • zmírňuje únavu

V organismu Hořčík (Magnesium) působí v součinnosti s vápníkem. Doporučuje se, aby byl poměr hořčíku ku vápníku 1:2. Nedostatek hořčíku způsobí přebytek vápníku, přebytek hořčíku brání vstřebání vápníku. Díky tomu také brání zavápnění srdce a ledvin.
Potřeba hořčíku roste kvůli různým důvodům a to u žen těhotných, u uživatelek hormonální antikoncepce i u žen v menopauze, roste také s věkem, během nemoci nebo v případě cukrovky.

Image 1

Důsledky nedostatku hořčíku

Nedostatek hořčíku (hypomagnezémie):

  • únava, stres, nervozita, deprese
  • bolest hlavy, migréna 
  • nespavost
  • křeče
  • bolest za hrudní kostí, tachykardie, poruchy srdečního rytmu
  • konzumace alkoholu zvyšuje spotřebu hořčíku

Nadbytek hořčíku (hypermagnezémie):

  • chronické selhání ledvin a vznik ledvinových kamenů 
  • neléčeným diabetem nebo dlouhodobým užíváním laxativ

Předávkování hořčíku:

  • nízký krevní tlak
  • paralýza dechu
  • poruchy střevní peristaltiky

Image 2

Jak hořčík nejlépe doplnit?

Zdroj potravin:

  • banány
  • mandle, lískové oříšky
  • celozrnné výrobky
  • luštěniny, tmavě zelené zeleniny, špenát, pórek
  • mák
  • kvasnice
  • minerální vody a káva

Mezi potraviny s nulovým obsahem hořčíku patří většina rostlinných i živočišných tuků, destiláty nebo cukr. Velmi nízký obsah hořčíku mají borůvky nebo nektarinky.

Vstřebávání

Tělo dospělého člověka obsahuje 25 – 40 g Mg, zejména vázaného na krystaly hydroxylfosforečnanu vápenatého v kostře, z měkkých tkání nejvíce hořčíku obsahuje slinivka břišní, CNS, kosterní svalstvo a játra.

Vstřebávání hořčíku ze stravy probíhá nejvíce v tenkém střevě, méně pak v žaludku a tlustém střevě a je kladně ovlivňováno dostatečným množstvím vitamínu D a selenu v organismu. Naopak zinek a zejména alkohol resorpci hořčíku výrazně zpomalují. Vstřebávání hořčíku negativně ovlivňují také některé běžné potraviny (cukr, bílá mouka, tuky, uzeniny, mléčné výrobky). Účinnost vstřebávání ze stravy činí u zdravého člověka 40 – 50%. Přibližně 70% přebytečného magnesia je z těla vyloučeno stolicí, zbytek močí, při intenzivním pocení se část vylučuje také potem.

Doporučené dávkování :

Doporučená denní dávka (DDD) hořčíku pro novorozence činí 50 mg, pro děti do věku jednoho roku se DDD hořčíku zvyšuje na 70 mg, pro děti v předškolním věku je doporučováno 150 - 250 mg denně, v adolescenci by se měl denní příjem pohybovat mezi 250 - 350 mg. U dospělého člověka by měla denní doporučená dávka činit 300 - 450 mg. V těhotenství se potřeba hořčíku zvyšuje o 15 – 20%, během kojení o 20 – 25%. Ve stáří je doporučováno 300 – 400 mg hořčíku denně.

Aktuality

Je nazývána také „čistič krve“, což se odráží na zdravě vypadající ... Více info zde

Papája je spojencem pro zdravé srdce a dokáže předcházet ... Více info zde

Máte problémy s padáním, řídnutím, či nedorůstáním vlasů? Máte ve vlasech lupy? Více info zde

Potřebujete poradit?
Můžete zavolat nebo využít náš online chat vpravo níže.
+420 603 48 77 89
imgVyhoda
Odborné poradenství
imgVyhoda
Praxe v oboru od roku 1991
imgVyhoda
Komplexní program s
týmem lékařů
imgVyhoda
Individuální přístup