603 48 77 89      Po-Pá 8:00 - 17:00

Nenasycené mastné kyseliny

Nenasycené mastné kyseliny

Klíčová součást lidské výživy ...

Image 0

Nenasycené mastné kyseliny obsahují jednu či více dvojitých či trojitých uhlíkových vazeb v uhlíkovém řetězci.

Podle uhlíkových vazeb v řetězci rozdělujeme do tří skupin:

  • Mono-nenasycené mastné kyseliny s jednou vazbou
  • Poly-nenasycené mastné kyseliny s dvěma a více vazbami
  • Acetylenové mastné kyseliny s jednou či více trojnými vazbami

Nenasycené mastné kyseliny jsou důležitou složkou lidské stravy, pozitivně ovlivňují kardiovaskulární soustavu, podporují ochranu a správné fungování kloubů a nervové soustavy a optimální obranyschopnost. Jejich dostatek je klíčový pro správný vývin nervové soustavy u dětí, ale i její kvalitní stárnutí u dospělých.

Mono-nenasycené mastné kyseliny

Existuje více než 100 druhů mononenasycených mastných kyselin, nevyskytují se však příliš často. Nejběžnější z nich je omega-9 nenasycená mastná kyselina, kyselina olejová, která utváří asi 70 % extra panenského olivového oleje.

Poly-nenasycené mastné kyseliny

Polynenasycené mastné kyseliny se rozdělují na tři skupiny podle toho, kde se nachází jejich dvojné vazby.
Nejdůležitějšími zástupci jsou omega-3 a omega-6 nenasycené mastné kyseliny, které je nezbytné pravidelně zařazovat do stravy, aby jich měl organismus dostatek pro své správné fungování, protože patří mezi esenciální mastné kyseliny,tedy takové, které si organismus sám nedokáže syntetizovat. Označení omega-3 a omega-6 je dáno polohou poslední dvojné vazby v řetězci.

Ze stravy přijímáme především omega-6 mastnou kyselinu linolovou a omega-3 mastnou a kyselinu alfa linolenovou, pro organismus prospěšný je ale i příjem dalších omega-3 mastných kyselin EPA a DHA, jejichž hlavním zdrojem jsou mořské ryby. Jejich příjem přináší benefity osobám bez kardiovaskulární zátěže, pro ty s onemocním srdce a cév se doporučuje příjem těchto mastných kyselin dvoj- až čtyřnásobně navýšit.

Acetylenové mastné kyseliny

Acetylenové mastné kyseliny se jen zřídka kdy přirozeně vyskytují v lipidech, mezi jejich zdroje patří některé typy mechů a olejů (zdroj Medaprex). 

Aktuality

Je nazývána také „čistič krve“, což se odráží na zdravě vypadající ... Více info zde

Papája je spojencem pro zdravé srdce a dokáže předcházet ... Více info zde

Máte problémy s padáním, řídnutím, či nedorůstáním vlasů? Máte ve vlasech lupy? Více info zde

Potřebujete poradit?
Můžete zavolat nebo využít náš online chat vpravo níže.
+420 603 48 77 89
imgVyhoda
Odborné poradenství
imgVyhoda
Praxe v oboru od roku 1991
imgVyhoda
Komplexní program s
týmem lékařů
imgVyhoda
Individuální přístup